Wat is goede UX (User Experience) en hoe pas je die toe?

Wat is goede UX (User Experience) en hoe pas je die toe?

Wanneer je met vakmensen op het gebied van UX praat wordt er vaak verwezen naar goede UX. Je hoort dan verhalen als: “Ik kon niet werken aan een goede UX bij mijn laatste bedrijf, daarom ben ik weggegaan”. Iedereen die mee luistert knikt bevestigend en we gaan door naar het volgende onderwerp.

Wat is nou eigenlijk goede UX? Hoe moeten we dit definiëren? Veel informatie is beschikbaar over wat goede UX precies is. Je moet alleen weten waar je het kunt vinden, want niet alle informatie is goed.

User Experience designer, als beroep, is zo stug geworden dat het niet zomaar altijd meer waarde toevoegt aan projecten. Denk hierbij aan waarde zoals: design oplossingen, klant interacties en bedrijven zelf. Vaak loop je vast bij het uitvoeren van goede design oplossingen door te doen wat organisaties en studies ons leren te doen. Veel mensen praten over UX design process als een creatief process, terwijl het in realiteit vaak hetzelfde wordt uitgevoerd. Dit leidt tot veel van hetzelfde, zonder creatieve veranderingen.

Als UX professional wil je van nature iets moois maken. Helaas is er niet altijd het geduld om elk detail uit te voeren dat tot success zal leiden. Voor degene die de strategische aspecten uitvoeren van het beroep zullen soms de tactische punten missen. Deze punten voeren we elke dag uit en helpen ons een hoger doel te bereiken. Het is juist de mogelijkheid om flexibel te zijn in het proces dat helpt een hoger doel te bereiken.

De perfecte ervaring

Voor degene die niet precies weten wat de beste user experience is zullen we gebruik maken van een banaan als voorbeeld. Stel je hierbij voor dat de natuur veel aandacht heeft besteed aan het design van de banaan en dat begint bij de schil. Gedurende groeiperiode van de banaan zal de schil van kleur veranderen. Deze geeft aan hoe rijp de banaan is. Deze stevige schil is goed voor het transporteren en biedt de juiste bescherming om een rotzooi tijdens transport te voorkomen. Simpel gezegd, is de banaan een goed voorbeeld hoe de meeste van ons de perfecte user experience zien.

Het gene wat de banaan als perfecte user experience doet lijken is ook het gevaar voor anderen. De schil van de banaan is erg glad en zoals in veel cartoons te zien is glijden mensen hier op uit. In sommige gevallen lijkt de perfecte user experience op een design fout.

Bij het ontwikkelen van user experience in de echte wereld kunnen we ons best doen om een goede ervaring te creëren, maar tegelijkertijd falen in het proces. Zelfs met de beste UX research, de beste wireframes en een UX team die weet wat ze aan het doen zijn kan de user experience nog steeds niet goed genoeg zijn. Dit gebeurt elke dag en professionals die werken met user experience kunnen dan gefrustreerd raken.

wat is goede user experice ux

Flexibel zijn

Wat is het magische ingrediënt waardoor ontwikkelaars en productie teams de draad weer oppakken en opnieuw proberen? Flexibiliteit. We moeten begrijpen dat wanneer er iets wordt ontwikkeld wordt voor andere mensen de kans groot is dat het gewenste effect niet juist is. Wanneer een bedrijf het design proces niet begrijpt of compleet de plank misslaat, moeten we strategisch denken. Als een klant wil dat de user interface er alleen mooi uitziet moeten we dit niet zomaar aannemen. User experience professionals moeten juist streven naar iets groters dan alleen maar iets mooi er uit laten zien.

Designers en ontwikkelaars hebben vaak het idee dat wat ze aan het doen zijn niet in lijn is met wat ze daadwerkelijk kunnen doen. Het is daarom belangrijk dat je als user experience professional de taak opneemt als organisatie veranderingsmanager (change agent). Hierdoor kan je iets ontwikkelen waar je ook echt het proces mee kunt verbeteren.

Wanneer je een layout schoner en ‘cleaner’ hebt gemaakt is dat een grote eerste stap. Met het groeien van de rol van UX’er, geloven vele UX professionals dat elk bedrijf dat succesvol wil zijn met hun product goed moeten kijken naar de user experience. Veel bedrijven hebben hier waarschijnlijk al wel een idee over, maar “hoe” dat is vaak de vraag. Dit is waar de rol van organisatie veranderingsmanager komt kijken.

Veranderingsmanager (Change agent)

Als veranderingsmanager probeer je elk tactisch probleem aan te pakken en te werken naar een hoger doel. Het veranderen van de kleuren zal vaak niet helpen dit doel te behalen. Samen werken met een stakeholder en ondersteuning krijgen om een verandering toe te passen zal helpen met de volgende stap. Het verhelpen van een aantal UI bugs zal aantonen dat je weet waar je het over hebt en zal het dagelijks leven van vele gebruikers positief beïnvloeden.

Conclusie

Het is belangrijk om flexibel te blijven om de beste user experience te creëren. Probeer hier out of the box te denken. De beste ervaring is het resultaat van ervaring en begrijpen wat daadwerkelijk nodig is. Je moet goed opletten dat je de gebruikersinterface aan laat sluiten op het type gebruiker dat je voor ogen hebt. Een technisch onderlegde gebruiker begrijpt sneller meer dan een niet technische gebruiker.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.


by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *