App reputatie monitoren en verbeteren via online tools

App reputatie monitoren en verbeteren via online tools

Het managen van jouw app reputatie is een groot onderdeel van de marketing van een app. Je moet in de gaten houden wat mensen zeggen over jouw app en hier op gepaste wijze op reageren. Weten wat mensen zeggen over de app en jouw merk is een goede indicatie om te zien hoe goed het bedrijf loopt.

Gebruikers kunnen makkelijk zowel hun positieve als negatieve ervaring vertellen op social media. Dit is waarom het belangrijk is om op regelmatige basis te onderzoeken wat gebruikers te vertellen hebben over jouw app. Het is een van de belangrijkste factoren voor app reputatie management.

Ondanks dat het makkelijk is om te achterhalen wat er gezegd wordt over jouw app op de Facebook pagina, kan het lastig zijn om deze informatie te vinden via andere bronnen op internet.

Gemiste feedback leidt echter tot gemiste mogelijkheden en zelfs risico. Neem bijvoorbeeld het geval waarbij er slecht over jouw app wordt gesproken. Wanneer niet direct actie wordt ondernomen kan dit serieuze consequenties hebben. Aan de andere kant, wanneer je op de hoogte bent van wat mensen zeggen, zul je genoeg informatie hebben welke richting je op moet gaan met de app. Dit heeft gevolgen voor product development en app marketing.

Gelukkig zijn er app reputatie tools die kunnen helpen om reacties te analyseren en zorgen ervoor dat je tijdig en op gepaste wijze kunt reageren.

7 Tools die tijd besparen om jouw online reputatie te managen

1. Brandseye

Dit platform traceert alles wat mensen zeggen over jouw app. Brandseye, traceert collecteert en analyseert alles wat er over jouw merk wordt gezegd. Dit heeft betrekking op online berichten, offline artikelen in bijvoorbeeld kranten of tijdschriften en social media. Alles wat betrekking heeft op jouw merkt wordt omschreven aan de hand van bepaalde karakteristieken en wordt gesorteerd op relevantie. Brandseye stuurt vervolgens een e-mail notificatie wanneer jouw merk of app online wordt genoemd.

2. Rankur

Rankur monitort: online reviews, nieuws, forums, blog posts en social media. Deze tool traceert niet alleen jouw app naam, maar traceert ook namen van mensen die direct met het bedrijf betrokken zijn. Denk hierbij aan de directeur van het bedrijf. Daarnaast analyseert Rankur ook het demografisch profiel van het publiek en wordt de kwaliteit en kwantiteit van de berichten gemeten. Met behulp van Rankur kan je trending topics ontdekken en jouw online app reputatie traceren.

3. Social Mention

Social media analytics tools is een gratis analyse platform all content over jouw app samenvoegt. Op deze manier kun je makkelijk jouw app reputatie bijhouden in social media in real-time. Deze tool heeft de mogelijkheid om de volgende bronnen te traceren: blogs, microblogs, afbeeldingen, vragen en videos. De resultaten worden vervolgens onderverdeeld op basis van bron en gebruiker. Verder wordt ook gemeten of het bericht positief of negatief is.

4. Trackur

Trackur stuurt elke keer als jouw merk genoemd wordt een notificatie. Je krijgt dus relevante informatie gestuurd in real-time. Met deze app reputatie tool kun je jouw:online reputatie, nieuwste trends en jouw social reach analyseren.

5. Image Raider

Image Raider vindt alle gevallen waarbij een foto van jou wordt gebruikt en er over wordt gesproken. Door middel van push notificaties wordt je op de hoogte gebracht. Deze app reputatie tool doorzoekt afbeeldingen op: social media, websites en blogs. Daarnaast doorzoekt hij ook de volgende browsers: Bing, Google en Yandex.

6. Reputology

Met behulp van deze app reputatie tool wordt feedback verzameld en app reviews gemonitord. Met Reputology kun je makkelijk reviews verzamelen op basis van categorieën en ze onderverdelen in tabs. Op deze manier kun je makkelijk zowel positieve als negatieve ervaring worden vinden. Als er veel voorkomende problemen zijn, kan deze tool deze problemen op een rijtje zetten, zodat jij kan voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Deze tool heeft ook de mogelijkheid om rapporten te maken. Op basis van de feedback die verzameld is kun je vervolgens een keuze maken. Het mooie van deze tool is dat het integreert met onder andere Hootsuite.

7. Mention

Zoals de naam suggereert stuurt deze app reputatie tool een real time notificatie, wanneer jouw merk ergens wordt genoemd. Deze tool doorzoekt miljoenen bronnen in meer dan 40 verschillende talen om ervoor te zorgen dat je alle weet wat er over jouw app wordt verteld. Je kunt jouw support en PR teams toevoegen aan jouw Mention account, zodat jouw reputatie op gepaste wijze wordt beheerd. Daarnaast is deze tool beschikbaar voor iOS en Android, dus je zal nooit meer een bericht over jouw app missen.

De bovenstaande apps zijn fantastisch om jouw app reputatie te beheren, maar wat doe je wanneer je negatieve feedback ontvangt op social media ? Daar ga ik hieronder wat verder op in.

Hoe te reageren op negatieve feedback

A. Reageer direct

Je hebt waarschijnlijk al wel eens gehoord dat negatieve berichten sneller verspreiden en meer aandacht krijgen op social media dan positieve. Dit heeft ermee te maken dat negatief nieuws sensationeel is en het mensen iets geeft om over na te denken. Hoe sneller je reageert op negatieve feedback, hoe meer mensen jouw standpunt zullen zien. Door snel te reageren kun je jouw app reputatie beheren en de impact van negatieve berichten verminderen.

B. Verwijder negatieve berichten nooit

Denk er niet over om negatieve berichten te verwijderen! Wanneer je dit doet zal je de negatieve impact alleen maar vergroten. Door berichten te verwijderen kan worden gezien als een cover up van een probleem en geef je de fout toe. Reageer daarom direct op een vriendelijke manier en probeer het probleem op te lossen waar mogelijk. Als je het probleem later wilt oplossen, laat de persoon dan weten wat je precies van plan bent en wanneer je dit denkt te gaan doen. Zorg voor een follow up en kom je beloften na. Houdt in gedachten om altijd kalm te blijven en negatieve berichten niet persoonlijk op te vatten.

C. Blijf positief

Negatieve feedback kan worden omgedraaid in positieve berichtgeving. Zorg ervoor dat je op een nette manier reageert. Zeg dat je de input waardeert en geef een verklaring van jouw kant en zorg voor een persoonlijke berichtgeving. Dit heeft een goede impact op andere mensen die de conversatie zullen lezen.

Er zullen altijd mensen zijn die jouw app niet waarderen. Hier is niets mis mee. Wat niet goed is, is wanneer je kritiek en klachten ontwijkt.

Hoe te reageren op positieve feedback

A. Bedank de gebruiker

Jouw gebruikers nemen de tijd om hun gedachten te delen over jouw app. Zorg ervoor dat je de gebruiker altijd bedankt voor deze input.

B. Vraag of je nog verder kunt helpen

Positieve reacties zijn een goede manier om een conversatie te starten hoe je jouw app kunt verbeteren. Vraag jouw gebruikers of je verder nog iets kunt doen om de app ervaring te verbeteren. Je kunt hun input gebruiken in de volgende app release.

C. Deel positieve feedback met jouw team

Positieve feedback is een goede motivatie voor iedereen die meehelpt met de ontwikkeling van het product. Laat zien wat jouw gebruikers enthousiast en blij maakt. Dit zal ervoor zorgen dat jouw team nog beter wilt presteren.

Door jouw app reputatie bij te houden kun je het volgende bereiken:

  • Vermijd geruchten
  • Ontdek wat er over jouw merk wordt gezegd
  • Behandel klachten meteen
  • Beantwoord vragen in forums
  • Vergroot het zelfvertrouwen door positieve feedback te lezen

Conclusie

Goede reputatie verschijnt niet vanzelf. Reputatie moet stap voor stap, tweet voor tweet en blog post na blogpost worden gecreëerd. Slechte reputatie kan ineens ontstaan. Een negatieve berichtgeving kan maanden lang hard werk verpesten. Wanneer je niet op de hoogte bent van jouw app reputatie mis je waardevolle feedback en kansen om jouw reputatie te beheren.


Nog steeds niet helemaal duidelijk?

Ik help je graag met al je vragen. Je mag me altijd even bellen of mailen.


by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *